Interim Kommunikationschef

En interim kommunikationschef leder och ansvarar för företagets eller organisationens externa och interna kommunikation. När kompetensen saknas i företaget kan en tillfällig konnukationschef komma in och direkt ta över och leda arbetet. Rollen omfattar vanligtvis ett brett ansvar som kan innebära att utveckla en strategisk kommunikations- och kriskommunikationsplan, samordna budskap, hantera PR och IR,- samt stödja chefer i intern och extern kommunikation.

Vi hjälper er hitta en ny kommunikationschef

De interima kommunikationschefer vi samarbetar med har omfattande erfarenhet av att hantera olika typer av utmaningar. De vet exakt vad som krävs och säkerställer att allt genomförs effektivt och professionellt. Om ni står inför en omorganisation, ett plötsligt avhopp eller andra förändringar kan vi hjälpa er att snabbt hitta en ny kommunikationschef med rätt kompetens som kan ta över ansvaret omedelbart.

Erfarenhet och expertis – När det behövs

En interim kommunikationschef ger tillgång till erfarenhet och expertis direkt när behovet uppstår. De vi samarbetar med har gedigen erfarenhet och är vana vid att snabbt sätta sig in i nya organisationer och leverera resultat.

Tillfälligt behov av kommunikationschef

Ibland uppstår ett akut behov av en ny kommunikationschef exempelvis vid sjukdom, föräldraledighet eller när en plötslig vakans uppstår. En interim konsult är en smidig lösning som ger kontinuitet och förhindrar att verksamheten påverkas negativt under övergångsperioden.

Pågående rekryteringsprocess

Under en pågående rekryteringsprocess kan det uppstå en lucka och en interim chef kan fylla detta tomrum tills den permanenta lösningen är på plats. Detta ger er tid att genomföra en noggrann rekrytering utan att verksamheten stannar upp.

Omorganisation

Ibland är en omorganisation nödvändig och då är det viktigt att ha en stabil och fungerande kommunikationsstrategi. En interim kommunikationschef är van vid att driva förändring och behöver inte ta hänsyn till internpolitik inom företaget. De kan effektivt nå ut med rätt information, internt och externt, vilket bidrar till att skapa tydlighet och minska osäkerhet bland medarbetare och externa intressenter.

Fördelar med interim

När ni står inför ett beslut om hur ni ska hantera er kommunikation finns det flera fördelar med att ta in en tillfällig chef som ni bör ta hänsyn till. Ni får en snabb, flexibel lösning och tillgång till rätt kompetens med den erfarenhet som krävs för att hantera perioder av förändring eller oväntade utmaningar.

Vår rekryteringsprocess

På HRM säkerställer vi att varje rekrytering genomförs enligt en noggrann och strukturerad process. Vi följer alla viktiga steg – från behovsanalys och kandidatprofilering till urval, intervjuer och slutlig bedömning.

Analys

Vi inleder varje konsultrekrytering med en grundlig analys av behov, framgångsfaktorer och viktiga kompetenser för att säkerställa en effektiv matchning mellan kandidat och uppdrag.

Sökning av kandidater

Våra erfarna researchers använder en kombination av annonsering, externa och interna databaser samt vårt omfattande nätverk för att aktivt söka och identifiera kandidater som uppfyller era krav och förväntningar.

Urval & presentation

De kandidater som matchar era behov och visar intresse för uppdraget presenteras för er.

Bedömning

Vi administrerar intervjuer mellan er och de presenterade konsulterna. Vi erbjuder även möjlighet att genomföra tester samt referenstagning efter önskemål.

Uppföljning

Efter placeringen fortsätter vi att följa upp och stödja både er och den nyanställda konsulten för att säkerställa en smidig integrering och en framgångsrik genomförande av uppdraget.

Vad kan jag hjälpa dig med?