Vi på HRM Affärsutveckling i Stockholm AB (nedan kallat HRM) respekterar din personliga integritet och vill att du ska känna dig trygg med hur dina personuppgifter behandlas hos oss.

Genom att skicka in en ansökan samtycker du till att HRM behandlar dina personuppgifter i enlighet med denna GDPR- och Integritetspolicy.

Denna policy ersätter tidigare av styrelsen godkända policys gällande HRMs hantering av personliga uppgifter

Nedan hittar du information om vilka uppgifter om dig som HRM behandlar, för vilka ändamål, den rättsliga grunden för behandlingen, hur länge uppgifterna sparas samt dina rättigheter.

 

Personuppgiftsansvarig och dataskyddsombud

HRM Affärsutveckling i Stockholm AB (556720–0117, Strandvägen 47, 114 56 Stockholm) är personuppgiftsansvarig för behandlingen av dina personuppgifter.

Har du några frågor rörande behandling av dina personuppgifter vänligen maila till personuppgifter@hrmab.se

 
1. Vems uppgifter behandlar vi?

Kandidater och konsulter – Personer som vi är i kontakt med angående uppdrag hos oss eller hos våra kunder. I denna grupp ingår de som aktivt sökt en tjänst eller ett uppdrag, de som registrerat sig i vår kandidatbank utan att ha sökt en specifik tjänst eller ett specifikt uppdrag, de som besökt vår hemsida och tagit del av våra tjänster och uppdrag och slutligen de potentiella kandidater och konsulter som vi upptäckt genom uppsökande aktiviteter/search.

Vidare behöver HRM med god omsorg bedöma och säkerställa att den registrerades personuppgifter är relevanta och lämpliga för tjänster som denne har sökt.

 
2.   Vad använder vi dina personuppgifter till?

     

      • Behandlar din ansökan för lediga uppdrag vilket innebär att vi kan komma att utvärdera dina kompetenser – både yrkes-, begåvnings-, och personlighetsmässiga. I vissa uppdrag genomför vi intervjuer, tester och referenstagning m.m.

      • Löpande kommunikation kring de uppdrag du sökt via HRM.

      • Erbjuda dig uppdrag, relaterade till dina önskemål och/eller dina kompetenser samt för att förse dig med personliga erbjudanden, information eller inbjudningar som vi anser är intressanta för dig via e-post, digitala och/eller sociala medier.

     
    3.   Vilka personuppgifter kan vi komma att samla in?

       

        • Namn

        • Kontaktinformation

        • Anteckningar efter samtal eller intervju

        • Anteckningar efter referenssamtal

        • Kompetenser och tidigare erfarenhet inhämtat genom din CV, din LinkedInprofil (om du registrerat din ansökan via denna kanal), genom intervju och utifrån de kunskaper och erfarenheter du registrerat

        • Testresultat, om du utfört tester som ett steg i vår rekryterings- och/eller uppdragsprocess

        • Fotografi, om du har inkluderat ett sådant i din CV

        • Födelseår

        • I vissa fall kan vi i samband med en rekryterings- och/eller uppdragsprocess genomföra en bakgrundskontroll rörande dig. Denna bakgrundskontroll innehåller information om inkomst, utbildning, ärenden hos Skattemyndigheten och Kronofogdemyndigheten, bolagsengagemang, körkort, ärenden hos domstolar och eventuella domar. Innan vi inhämtar nämnda uppgifter kommer du att få ge ditt uttryckliga samtycke. Beakta att ovan information inte sparas hos oss.

        • Övriga personuppgifter som du väljer att delge HRM i ditt CV och eventuellt andra uppladdade dokument*

      * HRM avråder dig från att delge oss känsliga personuppgifter gällande etniskt ursprung, politiska åsikter, religiös eller filosofisk övertygelse, medlemskap i fackförening, uppgifter om hälsa samt uppgifter om könstillhörighet. Vi förbehåller oss därför rätten att utan ditt medgivande radera alla uppgifter ovan, liksom personuppgifter rörande andra än dig själv.

       
      4.   Hur har vi samlat in dina personuppgifter?

         

          • Vi har fått uppgifterna från dig vid ansökan till ett uppdrag och vid registrering i vår kandidatbank.

          • Vi har samlat in uppgifterna från annan extern källa – t.ex. referenspersoner, kunder och jobbsajter

          • Vi har samlat in uppgifterna via LinkedIn, Facebook, Instagram eller andra sociala medier genom att du kommenterat något eller ställt frågor till oss över dessa media.

          • Vi har samlat in uppgifterna när du har mailat, postat, ringt oss i något ärende eller lämnat kontaktinformation i t.ex. en undersökning som vi genomfört där du deltagit.

         
        5.   Med vem delar vi informationen?

        Vi arbetar med olika former av matchning på arbetsmarknaden vilket innebär att vi vid behov delar dina uppgifter med våra kunder och uppdragsgivare vid tillsättning av deras efterfrågade tjänster. Du kommer alltid informeras innan vi delar information rörande dig som person.

        Vi delar dina personuppgifter med tredjepartsleverantörer som vi anlitar för att utföra tjänster för vår räkning (som tekniska, administrativa, marknadsrelaterade eller andra tjänster) när så krävs för de

        syften som nämns ovan. Dessa tredjepartsleverantörer får inte använda dina personuppgifter för sina egna syften vilket vi har reglerat i avtal med dessa leverantörer.

        Dina personuppgifter kan även komma att lämnas ut när så krävs enligt lag såsom exempelvis Diskrimineringslagstiftningen eller till Dataskyddsmyndigheten.

         
        6.   Vilka rättigheter har du?

        Radering av personuppgifter

        Om du har registrerat din profil i HRMs kandidatbank, antingen i samband med att du sökt ett uppdrag genom oss eller om du registrerat dig själv för att kunna vara sökbar för framtida matchning på arbetsmarknaden så kan du när som helst ta bort din profil genom att kontakta oss. Detta gör du genom att kontakta oss på mailadress personuppgifter@hrmab.se och begär att vi raderar din profil och personuppgifter. När din profil raderas försvinner den helt samt all information om dig i våra system.

        Observera att det finns ett undantag till komplett radering. Om du sökt en tjänst eller ett uppdrag genom oss på HRM behöver vi spara dina ansökningshandlingar i 24 månader efter avslutad rekryterings- och/eller uppdragsprocess med hänvisning till Diskrimineringslagstiftningen. Vid upphörande av samtycke behåller vi dina uppgifter i två år från ditt senaste ansökningsdatum som bevisföring av en rättvis rekryterings- och/eller uppdragsprocess, i enlighet med Diskrimineringsombudsmannens rekommendationer och direktiv, därefter anonymiseras dina personuppgifter och all data som identifierar dig raderas.

        Rätt att göra invändning

        Du har rätt att invända mot att vi använder dina personuppgifter, till exempel kan du kontakta oss och inte vilja ha matchmail eller nyhetsbrev från oss.

        Rättelse av personuppgifter

        Du har rätt att begära att vi korrigerar eller raderar uppgifter som är felaktiga eller ofullständiga. Du gör detta genom att kontakta oss.

        Tillgång till dina personuppgifter – registerutdrag

        Du har rätt att få tillgång till de kategorier av personuppgifter vi bearbetar som gäller dig, via ett registerutdrag. Registerutdrag är kostnadsfritt vid ett tillfälle om året, önskar du Registerutdrag fler gånger under ett och samma år tar vi ut en administrativ avgift på 395 kr per tillfälle.

         
        7.   Hur länge behåller vi informationen?

        Så länge du inte skriftligen motsätter dig vår behandling av dina personuppgifter kommer personuppgifterna att lagras och behandlas av oss så länge vi anser det nödvändigt med hänsyn till ovan angivna syften. Observera att en kandidat-/konsultprofil kan vara intressant för framtida uppdrag och för detta ändamål kan vi lagra dina personuppgifter så länge de bedöms som intressanta för nya potentiella uppdrag.

        Om du kontaktar oss och önskar att dina uppgifter raderas gör vi det om vi inte lagligen är skyldiga att behålla informationen. Se undantag som beskrivs i punkt 5 ovan.

        Vi förbehåller oss rätten att radera en kandidat-/konsultprofil om vi anser att den missbrukas på något sätt. Det kan handla om att kandidat-/konsultprofilen är skapad för andra ändamål än att söka uppdrag och/eller att ingå i vår kandidatbank, eller om kandidat-/konsultprofilen på något sätt framställt hot mot vår personal eller på annat sätt uppfört sig otillbörligt.

         
        8.   Om cookies

        När du navigerar på hemsidan kommer information om användandet att lagras genom cookies. Cookies är passiva textfiler som lagras av webbläsaren i din enhet, såsom dennes dator, mobil eller surfplatta, vid navigering. Vi använder cookies för att underlätta din användning av våra tjänster samt för att inhämta information såsom exempelvis statistik om hur du hittade hit. Detta sker i syfte att säkerställa, underhålla och förbättra vår sida och tjänster. Vill du inte acceptera cookies kan du stänga av cookies via din webbläsares säkerhetsinställningar alternativt neka cookies. Detta innebär dock att www.hrmab.se inte kommer att fungera som avsett.

         
        9.   Ändringar i denna policy

        HRM förbehåller sig rätten att revidera denna policy. Om vi gör några ändringar i policyn kommer vi att publicera den uppdaterade policyn på vår hemsida www.hrmab.se.

        Du rekommenderas således att läsa denna GDPR – och Integritetspolicy regelbundet för att uppmärksamma ändringar. Om vi ändrar vår GDPR- och Integritetspolicy på ett sätt som väsentligt skiljer sig från vad som angavs när ditt samtycke samlades in, kommer vi att underrätta dig om dessa förändringar och vid behov be dig om att på nytt samtycka till vår personuppgiftsbehandling.

         
        10.    Våra kontaktuppgifter

        Om du vill komma i kontakt med oss på HRM rörande dina personuppgifter kan du skicka e-post till personuppgifter@hrmab.se.

        På samma adress kan du:

           

            • Begära att få ut ett registerutdrag, begära ändring eller radering av dina personuppgifter

            • Anmäla om du misstänker att dina personuppgifter på något sätt kommit obehörig tillhanda genom vår behandling eller genom våra tredjepartsleverantörers behandling

            • Skicka in synpunkter eller förslag rörande vår GDPR- och Integritetspolicy

            • Ställa frågor om vår behandling av dina personuppgifter Vi tar även emot telefonsamtal på 08-556 088 60

          Vill du hellre komma i kontakt med oss per post så skicka dina synpunkter till: HRM Affärsutveckling AB, Strandvägen 47, 114 56 Stockholm.

           

          11.    Tillsynsmyndighet

          Om du anser att HRM på något sätt brutit i vår hantering av dina personuppgifter kan du anmäla detta till Datainspektionen. De är tillsynsmyndighet över personuppgiftsbehandling och dataskydd.

           
          Kontaktuppgifter:

          Telefon: 08-657 61 00

          E-post: datainspektionen@datainspektionen.se Fax: 08-652 86 52

          Post: Datainspektionen, Box 8114, 104 20 Stockholm

           

          Denna policy antogs 2018-05-15

          Denna policy reviderades och fastslogs av styrelsen 2024-03-14

          Hem